Ο ΚΛΗΔΟΝΑΣ (Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ 27-06-2008)

2008-06-27 21:31

Ο Κλήδονας είναι ένα έθιμο με καταγωγή στην αρχαία εποχή. Ο όρος «Κληδόνα» στους αρχαίους Έλληνες σημαίνει πράξεις ή λέξεις τυχαίες και ασυνάρτητες, που ακούγονταν κατά τη διάρκεια μαντικών τελετών και στις οποίες αποδίδονταν προφητική σημασία και χρησίμευαν στους μάντεις να εξάγουν συμπεράσματα για το μέλλον. «Πρόκειται για μια προσπάθεια να διαβαστούν άμεσα τα σχέδια της τύχης και να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα. Ένα εξειδικευμένο παράδειγμα κληρομαντείας ήταν η κληδωνομαντεία, η πρόβλεψη μέσω της παρατήρησης μιας ακούσιας λέξης ή φράσης. Μια τέτοια ακούσια έκφραση θεωρούνταν ως στιγμιαία κατοχή από κάποιον θεό: Ο κληδών, ένας οιωνός που περιλαμβανόταν σε μια λέξη ή ήχο, ήταν πιο αξιόπιστος όταν προφερόταν από εκείνους που ήταν λιγότερο ικανοί να αντιληφθούν την επίδραση τους, όπως τους τρελούς και τα παιδιά, όπως λέει και η χαρακτηριστική παροιμία, ‘’από μικρό και από τρελό…’’».[1]

Στη βυζαντινή εποχή υπήρχε το ρήμα κληδονίζομαι, που σήμαινε καλώ πνεύματα νεκρών με σκοπό τη νεκρομαντεία. Για τους λόγους αυτούς οι Ιεροί Κανόνες (π.χ. ο 65ος της Πενθέκτης), ορισμένοι συγγραφείς, όπως ο Μιχαήλ Ψελλός, ο οποίος λέει ότι είναι κάλεσμα πονηρών δαιμόνων[2] και Πατέρες της Εκκλησίας, ως οι Ιωάννης ο Χρυσόστομος και Ιωάννης ο Δαμασκηνός, είναι πολύ αυστηροί απέναντι στον κλήδονα όταν έχει την έννοια της μαντείας.[3] Οι ερμηνευτές των ιερών κανόνων Ζωναράς και Βαλσαμών αναφέρονται στο έθιμο. Μάλιστα ο δεύτερος δίδει και μια λεπτομερή περιγραφή του. Πάντως εξακολουθούσε να υπάρχει τον 15ο αιώνα αφού το αναφέρει και ο Ιωσήφ Βρυέννιος.

Φαίνεται ότι ο Κλήδονας μεταλλάχθηκε κάπως στο πέρασμα του χρόνου. Οι άνθρωποι περνούσαν μέσα από τη φωτιά για κάψουν το κακό και να εξαγνιστούν. Η εξαγνιστική δύναμη της φωτιάς είναι και αυτή μια αντίληψη που συναντούμε ήδη στον Όμηρο. Το έθιμο να πηδούν φωτιές την 24 Ιουνίου υπήρχε και στη Δύση στα χρόνια του Μεσαίωνα (10ος-13ος αι.).[4] Μάλλον έτσι συνδέθηκε με τη λαϊκή χριστιανική πίστη, γι’ αυτό αργότερα βλέπουμε τον Κλήδονα να ζωντανεύει τη μέρα του Γενεθλίου του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, στις 24 Ιουνίου, που συμπίπτει με τη θερινή τροπή του ήλιου, η δύναμη του οποίου φανερώνει κυρίως τα μελλούμενα, σύμφωνα με τις θαμπές μνήμες του παρελθόντος.

Στη νεοελληνική αντίληψη το έθιμο αυτό εξελίχθηκε σε μια όμορφη και ενδιαφέρουσα «ιεροτελεστία», περισώζοντας τους ερωτικούς χρησμούς. Ο εορτασμός αρχίζει από την παραμονή με τις μεγάλες φωτιές που ανάβονται και τις πηδούν ακόμη και τα παιδιά. Κατόπιν φέρνουν οι ανύπαντρες κοπέλες από το πηγάδι το αμίλητο νερό και το αδειάζουν στη «γραγούδα» (πήλινο δοχείο), ρίχνοντας μέσα κι από ένα «ριζικάρι», κάποιο προσωπικό, συνήθως πολύτιμο, αντικείμενο. Σκεπάζουν έπειτα τη γραγούδα και την αφήνουν όλη νύχτα κάτω από τον ξάστερο ουρανό. Πηγαίνουν τότε όλες για ύπνο και ονειρεύονται τον άντρα που θα παντρευτούν.

Την επόμενη μέρα ανοίγεται με τραγούδια η γραγούδα και καθώς η κάθε μία παίρνει πίσω το αντικείμενο που της ανήκει, ακούγεται κι από ένα δίστιχο, το περιεχόμενο του οποίου έχει κάποια σημασία για το «ριζικό» της κοπέλας, στην οποία εκείνη τη στιγμή απευθύνεται. Τα ριζικάρια κάποτε τελειώνουν και καθώς βασιλεύει ο ήλιος κάθε κοπέλα γεμίζει το στόμα της με μια γουλιά αμίλητο νερό, στέκεται μπροστά στο παράθυρο και περιμένει μέχρι ν' ακούσει το πρώτο ανδρικό όνομα. Αυτό πιστεύεται πως θα είναι και το όνομα του άνδρα που θα παντρευτεί.

Στη Νάξο, τη μέρα του Κλήδονα, ο περιηγητής Τζάκομπ Μπαρθόλντι παρακολουθεί «ένα αρκετά ιδιόρρυθμο παιχνίδι, που έδινε την ευκαιρία για πολλούς αυτοσχεδιασμούς». Η νεολαία μαζεύεται στο πλάτωμα του χωριού. Τα κορίτσια κρατούν πανέρια με μικροαντικείμενα, τα ανασύρουν ένα-ένα , και κάποιο αγόρι κάθε φορά οφείλει να σκαρώνει αυτομάτως μερικά στιχάκια, άλλοτε σατιρικά και άλλοτε επαινετικά.[5]

Στην εποχή μας το έθιμο έχασε την έννοια της μαντείας και παραμένει ως ένα φολκλορικό γεγονός, ως ένα στοιχείο της καθημερινότητας του παρελθόντος, το οποίο αναβιώνει χάρη στη δράση διαφόρων συλλόγων, όπως ο Πολιτιστικός και Μορφωτικός Σύλλογος Τραγίλου «Ο Μέγας Αλέξανδρος». Έτσι υπάρχει μια ευκαιρία για γλέντι με αφορμή τον Κλήδονα και τη γιορτή του Αη-Γιάννη στο παρεκκλήσι που είναι αφιερωμένο στη μνήμη του και φιλοξενεί εικόνες και μνήμες από τις αλησμόνητες πατρίδες των προσφύγων χωριανών μας. Η φωτιά θα ανάψει με τα στεφάνια της Πρωτομαγιάς και θα γίνει το επίκεντρο μιας νοσταλγικής ανάμνησης του παρελθόντος, των αγνών παιδικών χρόνων μας. Η γιορτή που επιδιώκει να γίνει ετήσιος θεσμός ονομάζεται «Τραγίλεια» και φιλοδοξεί να ζωντανέψει το χωριό και να γίνει πόλος έλξης για τους ξενιτεμένους μας και τους φίλους επισκέπτες, σε συνδυασμό με το πανηγύρι της Αγίας Τριάδας, τη Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος. (Παρεμπιπτόντως φέτος έγιναν πολλές εκδηλώσεις το τριήμερο 14 - 16 Ιουνίου. Παρουσιάστηκαν χορευτικά, ταχυδακτυλουργοί, ξυλοπόδαροι, κλόουν, λαϊκό γλέντι και βεβαίως έγιναν οι καθιερωμένες ακολουθίες της Εκκλησίας, με χοροστασία του Μητροπολίτη Σερρών στον Εσπερινό. Γι’ όλα αυτά αξίζουν έπαινοι και συγχαρητήρια στους οργανωτές).

 



[1] Luther H. Martin, Οι θρησκείες της ελληνιστικής εποχής, (μτφρ. Δ. Ξυγαλατάς), εκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2004, σσ. 167-168

[2] Δ. Β. Οικονομίδης, «Κλήδονας», ΘΗΕ , 620-621

[3] Ιω. Χρυσόστομος, Κατήχησις Δευτέρα, PG 43, 239 : «Πομπή δὲ σατανική ἐστι θέατρα καὶ ἱπποδρομίαι, καὶ πᾶσα ἀμαρτία καὶ παρατήρησις ἡμερῶν, καὶ κλήδονες καὶ σύμβολα». Επίσης Ιω. Δαμασκηνός, PG 96, 529 και οι ερμηνευτές των ιερών κανόνων όπως ο Βαλσαμών.

[4] Πρβλ. Jacques Le Goff, Ο πολιτισμός της Μεσαιωνικής Δύσης, (μτφρ. Ρίκα Μπενβενίστε), εκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 1993, σ. 432

[5] Ηλίας Βολιώτης-Καπετανάκης, «Τα λαϊκά του ’21», περιοδικό 7, σ. 17 (Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία 24-25 Μαρτίου 2007

 

Νέα

Αυτός το πεδίο είναι κενό.

Νέα

Αυτός το πεδίο είναι κενό.

Άρθρα

2011-08-19 14:33
Αφορμή για το κείμενο αυτό είναι η συμπλήρωση εκατόν εξήντα ετών από τη γέννηση (4 Μαρτίου 1851) και εκατό ετών από το θάνατο (3 Ιανουαρίου 1911) ενός μεγάλου συγγραφέως αλλά και ολοκληρωμένου ανθρώπου, κατά την ορθόδοξη αντίληψη, του Αλεξάνδρου Παπαδιαμάντη. Του φτωχού και βιοπαλαιστή γιου ενός...
2009-06-19 11:39
Ο ΙΕΡΟΨΑΛΤΗΣ ΣΤΗΝ ΕΠΑΡΧΙΑ             Το κείμενο αυτό δεν είναι προϊόν θεωρητικής μάθησης αλλά εμπειρίας, καθώς με ευλόγησε ο Θεός να διακονήσω (ως πρακτικός και κακότεχνος ομολογώ) το ιερό αναλόγιο σε ναούς της επαρχίας Βισαλτίας. Γι’ αυτό με...
2008-08-14 12:13
  Στις ημέρες μας συζητείται,  έντονα και  μεγάλο  πάθος, το θέμα της ταφής ή της καύσης των νεκρών σωμάτων. Αφορμή υπήρξε το νομοσχέδιο που επιτρέπει εφεξής την καύση των νεκρών στην πατρίδα μας. Θέλοντας να συμβάλω στη συζήτηση δημοσιεύω κάποιες απόψεις. Αποφεύγω τις...
2008-06-27 21:31
Ο Κλήδονας είναι ένα έθιμο με καταγωγή στην αρχαία εποχή. Ο όρος «Κληδόνα» στους αρχαίους Έλληνες σημαίνει πράξεις ή λέξεις τυχαίες και ασυνάρτητες, που ακούγονταν κατά τη διάρκεια μαντικών τελετών και στις οποίες αποδίδονταν προφητική σημασία και χρησίμευαν στους μάντεις να εξάγουν συμπεράσματα...
2008-06-13 21:37
            Το άρθρο που ακολουθεί δεν διεκδικεί τίτλους επιστημοσύνης ή δάφνες πρωτοτυπίας, απλώς έχει σκοπό να παρουσιάσει στο αναγνωστικό κοινό της φιλόξενης Νέας Πορείας έναν τοπικό Άγιο που έμεινε ξεχασμένος στο διάβα των αιώνων. Από τη...
2008-06-13 13:02
ΟΙ ΣΧΙΣΜΑΤΙΚΟΙ ΤΩΝ ΣΚΟΠΙΩΝ ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΒΑΤΙΚΑΝΟΥ               Όταν άρχισαν να σχηματίζονται τα έθνη, με τη σημερινή έννοια τους,  χρειαζόταν σημεία αναφοράς. Η Γλώσσα, η Ιστορία και η Θρησκεία ήταν μερικά από αυτά τα σταθερά...
2008-05-30 21:49
      Για τους Ρωμιούς μια είναι η Πόλη, η Βασιλεύουσα πόλη του Κωνσταντίνου, η Νέα Ρώμη. Στους επτά λόφους, δίπλα στις όχθες του Βοσπόρου θεμελιώθηκε η πόλη που ηγήθηκε της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας για μια χιλιετία περίπου. Επιβίωσε μέχρι σήμερα έχοντας αποτυπωμένο...
2008-01-18 22:00
              Οι πατέρες της Εκκλησίας αποτελούν πρότυπα για τους σημερινούς ποιμένες, οι οποίοι είναι μεν διάδοχοι των θρόνων, όμως πρέπει να γίνουν και μέτοχοι των τρόπων της ποιμαντικής τέχνης τους, της τέχνης τεχνών και της επιστήμης...
2007-12-21 18:48
            Κάθε χρόνο η Εκκλησία, πιστή στην παράδοση της, καλεί τους ανθρώπους να γιορτάσουν μαζί της ή σωστότερα μετέχοντας σ’ αυτήν, τη γιορτή των Χριστουγέννων. Έχει προετοιμάσει τον εορτασμό μέσα από τη λατρεία της. Ήδη ακούμε τις...
2007-05-18 21:52
              Στις μέρες μας υπάρχει έντονη αμφισβήτηση για οτιδήποτε θεωρούνταν δεδομένο στο παρελθόν. Η αμφισβήτηση αυτή δεν παρατηρείται μόνο στα δόγματα και τη διδασκαλία των θρησκειών αλλά και στα επιστημονικά πορίσματα και απόψεις....
<< 1 | 2 | 3 | 4 >>

Επαφή

θεολογικά πειράματα samourakisg@yahoo.gr