ΤΟ ΑΠΟΚΡΥΦΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΤΟΥ ΙΟΥΔΑ (Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ 20-04-2006)

2006-04-20 13:57

Κάθε χρόνο (τυχαίως άραγε;) κατά την περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής, λίγο πριν το Πάσχα δημιουργούνται γεγονότα προκειμένου να ταράξουν τους πιστούς και να κλονίσουν την Εκκλησία. Βεβαίως ματαιοπονούν όσοι ελπίζουν τα παραπάνω, αλλά εμείς πρέπει να δίνουμε «απολογία παντί τω αιτούντι» κατά το αποστολικό ρητό.[1]

Έτσι τη μια χρονιά εμφανίζουν ένα πρόσωπο του Χριστού φτιαγμένο από υπολογιστές, την άλλη ανακαλύπτουν σκάνδαλα και μυστήρια, ενώ φέτος στηριγμένοι σε μια ανακάλυψη[2] και την ανάγνωση ενός χειρογράφου, του λεγομένου ευαγγελίου του Ιούδα, αναμασούν ήδη γνωστές θεωρίες μιας αρχαίας αίρεσης, των Γνωστικών.

Τα απόκρυφα, είναι κείμενα που ακολουθούν την μορφολογία των κανονικών[3] κειμένων και λαμβάνουν ανάλογη ονομασία με αυτά των βιβλίων της Αγίας Γραφής, Παλαιάς και Καινής Διαθήκης. Έτσι από τα πρώτα χρόνια της χριστιανικής ιστορίας εμφανίζονται ευαγγέλια, πράξεις επιστολές, αποκαλύψεις με το όνομα αποστόλων ή άλλων σημαντικών προσώπων της πρώτης Εκκλησίας. Αλλά και για την Παλαιά Διαθήκη υπάρχουν ανάλογα ψευδεπίγραφα έργα.[4]

Η πρόθεση των συγγραφέων των απόκρυφων ποικίλει. Άλλοι επιχειρούν να καλύψουν «κενά» των κανονικών κειμένων. Άλλοι θέλουν να μεταδώσουν τις αιρετικές διδασκαλίες τους υπό το όνομα ενός σημαντικού προσώπου. Άλλοι πιθανόν να διασώζουν κάποιες προφορικές παραδόσεις, αλλά και εκεί δυσδιάκριτη είναι η αλήθεια από το ψεύδος. Γενικά τα απόκρυφα περιγράφουν μυθιστορηματικά τα γεγονότα, αρέσκονται στην παράθεση εντυπωσιακών θαυμάτων και υψηλών θεωριών. Όμως δεν προσθέτουν κάτι στη γνώση μας που δεν περιέχεται ήδη στα κανονικά.[5]

Όμως η συγγραφή του συγκεκριμένου απόκρυφου ευαγγελίου, όπως ήδη υπαινιχθήκαμε, αποδίδεται σε πένα Γνωστικού συγγραφέα. Οι Γνωστικοί είναι αιρετικοί που εμφανίστηκαν ήδη από τα αποστολικά χρόνια. Υπήρξαν διάφορες ομάδες, με ανάλογες διδασκαλίες, που όμως όλες συγκλίνουν σε τρία θέματα. Πρώτον, η ύπαρξη του κακού στον κόσμο και η δυνατότητα δημιουργίας αυτού από έναν αγαθό θεό. Δεύτερον, ότι υπάρχει κάποια ανώτερη γνώση (παραδομένη από τον Ιησού σε λίγους μαθητές Του) στην οποία πρέπει να μυηθούν οι άνθρωποι. Τρίτον, στις ομάδες αυτές κυριαρχεί η περιφρόνηση προς το σώμα και την παρούσα ζωή ως κακών αφ’ εαυτών.[6] Χαρακτηριστικό κείμενο με τέτοιες δογματικές αποχρώσεις είναι το ψευδεπίγραφο ευαγγέλιο του Θωμά, το οποίο αντανακλά τη γνωστική ιδεολογία.[7]

Στην ίδια γραμμή κινείται και το λεγόμενο ευαγγέλιο του Ιούδα. Είναι ουσιαστικά το ευαγγέλιο μιας άλλης θρησκείας. Όπως όλα τα γνωστικά κείμενα επηρεάζεται από αντιλήψεις της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας. Περιφρονεί το σώμα, αφού πρέπει να πεθάνει ο ιστορικός Ιησούς για να «απελευθερωθεί» ο κρυμμένος θεός. Αυτό είναι ένα σημείο που δεν πρόσεξαν οι τηλεοπτικοί υπερασπιστές των θέσεων της Εκκλησίας. Γι’ αυτό και αποδίδει ιδιαίτερο και ευεργετικό ρόλο στον Ιούδα για την εξέλιξη των γεγονότων της Θείας οικονομίας. Γι’ αυτό και παρουσιάζει τον Ιούδα ως το μόνο μαθητή που κατανοεί το έργο του Χριστού. Υποθέτω ότι αμφισβητεί την αναγκαιότητα της Ανάστασης ως νέας οντολογικής αρχής για τη σωτηρία των ανθρώπων. Γράφω «υποθέτω» γιατί οι γνώσεις μας για το κείμενο περιορίζονται σε αυτά που παρουσίασαν οι δημοσιογράφοι, όταν εκδοθεί θα δούμε την πλήρη διδασκαλία του. Πάντως η απόρριψη της ύλης ως κακής δεν είναι χριστιανική άποψη. Σε μας διασώζονται ψυχή και σώμα, όλη η κτίση.

Τα παραπάνω μπορεί να φαίνονται ανατρεπτικά σε πολλούς δημοσιογράφους ή και φυσιολογικά και απαραίτητα σε άλλους. Άλλωστε ακόμη και μέσα από την τέχνη του κινηματογράφου επιχειρήθηκε κάποιος «εξαγνισμός» του Ισκαριώτη, ωστόσο η Εκκλησία έχει αντιμετωπίσει στο παρελθόν την ίδια αντίληψη,[8] κατέχει την αλήθεια και δε φοβάται το διάλογο, αλλά στηριγμένο σε επιστημονική βάση και με στοιχεία και γνώση του αντικειμένου, χωρίς εμπάθεια και φανατισμό.

Τα κίνητρα του Ιούδα είναι δυσδιάκριτα αλλά όχι ανυπόστατα. Ο ρόλος του ξεκάθαρος. Ο Κύριος ήλθε να σταυρωθεί και να αναστηθεί για τη σωτηρία των ανθρώπων, δεν χρειαζόταν η προδοσία. Οι προφητείες εκπληρώνονται χωρίς να δεσμεύουν την ανθρώπινη ελευθερία και συνεπώς την ευθύνη. Τον ρόλο του Ιούδα περιγράφουν τα κανονικά Ευαγγέλια, την ιστορική αξιοπιστία των οποίων δεν μπόρεσαν να κλονίσουν αρχαίοι και σύγχρονοι κριτικοί. Τον διατηρεί η Εκκλησία στη συνείδηση των πιστών, στα έργα των Πατέρων και μέσα από την υμνολογία των ημερών αυτών. Δεν υπάρχει αντισημιτισμός στα ιερά βιβλία μας, όσο και αν θέλουν κάποιοι να τον ανακαλύψουν «τραβώντας από τα μαλλιά» ορισμένες εκφράσεις. Δεν (πρέπει να) υπάρχει στους πιστούς.

Ανακεφαλαιώνοντας, το κείμενο που εμφανίστηκε είναι σαφώς ψευδεπίγραφο (ο Ιούδας δεν προλάβαινε να το γράψει). Το γεγονός της προδοσίας δεν αμφισβητείται (αλλά τα κίνητρα του προδότη). Προέρχεται από μια αιρετική ομάδα που εμφανίστηκε μετά τα γεγονότα της Θείας Οικονομίας (τους Γνωστικούς). Η σκοπιμότητα οδήγησε και τότε στην συγγραφή του (η διάδοση των γνωστικών δοξασιών) και τώρα στην δημοσίευση του (το οικονομικό όφελος τουλάχιστον στην παρούσα συγκυρία και η επιστημονική δόξα). Ελπίζω να μην αληθεύει αυτό που ακούστηκε ότι στο κείμενο αυτό επενδύουν οι Δυτικοί την καλυτέρευση των σχέσεων τους με τους Εβραίους. Οι καλές σχέσεις πρέπει να υπάρχουν, αλλά να στηριχθούν σε γερές βάσεις, σε αλήθειες, στην αναγνώριση του ιστορικού ρόλου και στην σωστή απόδοση ευθυνών μόνο εκεί που υπάρχουν και όχι σε αθώους απογόνους.

Τις άγιες ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας που διανύουμε ας ξεχάσουμε αυτούς που επιχειρούν να ταράξουν τους πιστούς και να αποκομίσουν οφέλη. Ας στρέψουμε το νου και την καρδιά μας στα Θεία Πάθη και την ένδοξη Ανάσταση του ζωοδότη Κυρίου μας Ιησού Χριστού, του συχνά προδομένου και από μας τους Χριστιανούς. Τα παραδείγματα που έχουμε μπροστά μας άλλα είναι προς μίμηση και άλλα προς αποφυγή. Εύχομαι ολόψυχα να έχουμε την ειλικρινή μετάνοια του Πέτρου και όχι την απέλπιδα μεταμέλεια και απόγνωση του Ιούδα. Καλό και ευλογημένο Πάσχα.



[1] Α΄ Πέτρου γ΄,15

[2] Η ύπαρξη του ήταν γνωστή στους ειδικούς από την δεκαετία του 1970. Στο βιβλίο του Σ. Ν. Σάκκου, Εισαγωγή εις την Καινήν Διαθήκην, Θεσσαλονίκη 1991, υπάρχει κατάλογος των απόκρυφων που περιέχει το ευαγγέλιο κατά Ιούδα, σ. 13

[3] «Κανονικά» στη θεολογική ορολογία ονομάζονται τα βιβλία που βρίσκονται στον κανόνα (κατάλογο) των δεκτών από την Εκκλησία κειμένων της Βίβλου. Η λέξη προέρχεται από τον κανόνα (χάρακα).

[4] «Ψευδεπίγραφα» ονομάζονται όταν αποδίδονται σε κάποιο συγγραφέα, για να αποκτήσουν κύρος, ενώ είναι τεκμηριωμένο ότι δεν ανήκουν στη γραφίδα του.

[5] Πρβλ. Ι. Δ. Καραβιδόπουλος, Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη, εκδ. Π. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 1993. Ο ίδιος καθηγητής της Θεολογικής σχολής έχει εκδώσει αρκετά απόκρυφα.

[6] Π. Κ. Χρήστου, Εκκλησιαστική Γραμματολογία, τομ. Α΄, εκδ. Κυρομάνος, Θεσσαλονίκη 1991, σσ. 23-29. Επίσης Β. Ι. Φειδά, Εκκλησιαστική Ιστορία Α΄, Αθήναι 1997, σσ. 151-169

[7] Το κείμενο με σχόλια και εισαγωγή υπό Ι. Δ. Καραβιδόπουλου, «Το Γνωστικόν κατά Θωμάν ευαγγέλιον», Θεολογικόν Συμπόσιον, Θεσσαλονίκη 1967, σσ. 23-67

[8] Κάποιες παρόμοιες θέσεις του Άλμπερ Μαλωρί (δεν δίνονται άλλα στοιχεία για την ταυτότητα και τις ιδιότητες του) παρουσίασε σε άρθρο του ο π. Παναγιώτης Χαλκιάς, «Γιατί πρόδωσε ο Ιούδας;», περιοδικό Παύλειος Λόγος Ι. Μ. Βεροίας, τεύχος 22, σσ. 22-24.

 

Νέα

Αυτός το πεδίο είναι κενό.

Νέα

Αυτός το πεδίο είναι κενό.

Άρθρα

2016-08-29 22:40
    Είναι φυσιολογικό καθένας να αγαπά και να εκθειάζει την ιδιαίτερη πατρίδα του, τον τόπο του. Τα όμορφα παιδικά βιώματα και η συνήθεια τον καθιστούν απαράμιλλο στα μάτια του. Παράλληλα είναι πανθομολογούμενο ότι η πατρίδα μας έχει ομορφιά που την κάνει πόλο έλξης για ανθρώπους από...
2016-04-21 00:00
Όταν οι άνθρωποι συνεργάζονται τα αποτελέσματα της δουλειάς τους είναι ουσιαστικότερα και πιο αποτελεσματικά. Στη χώρα μας δεν έχουμε συνηθίσει τη συνεργασία σε όλα τα επίπεδα. Στην πολιτική για παράδειγμα, τώρα αρχίζουν εξ ανάγκης οι συμπορεύσεις. Ιδιαιτέρως στο χώρο της πνευματικής παραγωγής...
2015-10-07 18:30
Μια όμορφη εκδήλωση στο πνευματικό κέντρο του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου (Παναγίτσα) του Μασταμπά και η έκδοση ενός βιβλίου είναι η αφορμή για αυτές τις γραμμές. Την Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου διοργανώθηκε μια εσπερίδα υπό την αιγίδα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κρήτης με την παρουσία του Ποιμενάρχη...
2015-02-28 20:56
Τα σκίτσα του Μωάμεθ    Αυτό τον καιρό έχει δημιουργηθεί αναστάτωση στις χώρες όπου υπάρχουν πιστοί του Ισλάμ, σε όλη την υφήλιο. Τρομοκρατικές επιθέσεις και θύματα υπήρξαν σε ευρωπαικό έδαφος. Συζητήσεις γίνονται δημοσίως και ιδιωτικώς. Γράφονται κείμενα και δημοσιεύονται διακηρύξεις...
2015-01-30 21:02
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΚΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ[1]   Σεβασμιώτατε Αρχιεπίσκοπε και ποιμενάρχα μας, Κυρίες καὶ κύριοι εκπρόσωποι των αρχών, Συνάδελφοι όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, Αγαπητοὶ μαθητές και μαθήτριες   Κάθε χρόνο την 30η Ιανουαρίου η Εκκλησία αλλά και η εκπαιδευτική κοινότητα...
2015-01-25 20:50
Αν φανταζόταν ο ευαίσθητος ποιητής, ο φιλέρημος ασκητής, ο αποτραβηγμένος Ιεράρχης ότι τη μέρα της μνήμης του θα γινόταν εκλογές ίσως να μην είχε πρόβλημα. Δεν θα τον ενοχλούσε μια δημοκρατική διαδικάσία. Αλλά έτσι όπως την ευτελίσαμε και την καταντήσαμε θα τον λυπούσε και ίσως να γινόταν αφορμή...
2014-09-05 21:26
Ο «παππούς» ο Αη-Γιάννης           Οι επέτειοι έχουν σημαντικό ρόλο στη ζωή των ανθρώπων. Μάλιστα οι εκατονταετίες, οι αιώνες, που στο μυαλό των ανθρώπων συνδέονται με την αιωνιότητα. Από την εποχή των αρχαίων φιλοσόφων ως και τη δική μας...
2013-08-02 11:49
               Μερικές επέτειοι τείνουν να ξεθωριάζουν με το πέρασμα των χρόνων, άλλες πάλι καθίστανται λαμπρότερες. Πολλά συντείνουν ώστε να συμβεί ένα από τα δύο. Το βασικότερο κατά τη γνώμη μου είναι η σημασία που έχουν για τη σύγχρονη ζωή και...
2012-08-03 11:45
Προσφάτως διάφορα δημοσιεύματα πρόβαλλαν μια πολυαναμενόμενη ανακάλυψη των φυσικών επιστημόνων και ταυτοχρόνως κατέγραψαν τον προβληματισμό της κοινωνίας αναφορικά με αυτή. Αναφέρομαι στην ανακάλυψη του μποζονίου του Higgs, το οποίο στο δυτικό Τύπο καταχρηστικά ονομάστηκε «σωματίδιο-θεός» και στον...
<< 1 | 2 | 3 | 4 >>

Επαφή

θεολογικά πειράματα samourakisg@yahoo.gr