ΤΟ ΣΩΜΑΤΙΔΙΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ (Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ 27-07-2012 και 03-08-2012)

2012-08-03 11:45

Προσφάτως διάφορα δημοσιεύματα πρόβαλλαν μια πολυαναμενόμενη ανακάλυψη των φυσικών επιστημόνων και ταυτοχρόνως κατέγραψαν τον προβληματισμό της κοινωνίας αναφορικά με αυτή. Αναφέρομαι στην ανακάλυψη του μποζονίου του Higgs, το οποίο στο δυτικό Τύπο καταχρηστικά ονομάστηκε «σωματίδιο-θεός» και στον ελληνικό Τύπο μεταφράστηκε ως «σωματίδιο του θεού». Οφείλει το όνομα του στον υποτιθέμενο ρόλο του να δίνει μάζα στην ύλη. ‘Έτσι παίρνει νόημα η (ως τώρα) διατυπωμένη μόνο ως θεωρία, δικαιώνεται το κυρίαρχο μοντέλο ερμηνείας της αρχικής στιγμής της δημιουργίας του κόσμου.

Είναι σαφές ότι ως άνθρωποι, ως μέλη της Εκκλησίας, δεν μπορούμε παρά να εκφράσουμε τη χαρά μας για την πρόοδο της επιστήμης. Η Εκκλησία δε φοβάται, ούτε ανησυχεί, γιατί πίσω από τα βήματα της επιστήμης διακρίνει τα δώρα του Θεού στον άνθρωπο και ελπίζει για την ορθή αξιοποίηση τους. Ήδη από τον καιρό της Παλαιάς Διαθήκης υπάρχει αυτή η αντίληψη διατυπωμένη στο βιβλίο της Σοφίας Σειράχ. Η Εκκλησία προσέχει μόνο η αξιοποίηση των χαρισμάτων να γίνεται για την ωφέλεια του ανθρώπου, τη συντήρηση της κτίσης και τελικά για τη δόξα του Θεού. Αρκεί να θυμόμαστε ότι τα σημερινά πορίσματα της επιστήμης κατέρριψαν χθεσινά συμπεράσματα της ή θεμελίωσαν θεωρίες και μέλλουν αύριο να δώσουν τη θέση τους σε νέες, προς την ίδια ή και σε διαφορετική κατεύθυνση.

Νομίζουμε περιττό να αναπτύξουμε ότι δεν μπορεί να υπάρξει σύγκρουση μεταξύ δύο πραγματικοτήτων, που δρουν και κινούνται σε διαφορετικά πεδία, αλλά και ενδιαφέρονται για διαφορετικές ερμηνείες όταν προσεγγίζουν τον τομέα τους. Ακόμη και στα σχολικά εγχειρίδια των θρησκευτικών (π.χ. στο βιβλίο της Β΄ Λυκείου) σε σχετικές ενότητες υποστηρίζεται το αδύνατο της σύγκρουσης διότι η μεν επιστήμη ενδιαφέρεται για το «πότε» και το «πως» της δημιουργίας ενώ η Θεολογία για το «ποιος» και το «γιατί». Δηλαδή ακόμη και οι μαθητές γνωρίζουν ότι η φυσική επιστήμη είναι περιγραφική και διαπιστωτική αλλά δεν απαντά στο νόημα, στην αιτία και στο σκοπό των πραγμάτων.

Ενώ αυτά είναι γνωστά υπάρχουν κάποιοι που θεωρούν ότι βλάπτεται η Εκκλησία. Όμως πλανώνται πλάνην οικτρά. Κυρίως στο παρελθόν νόμιζαν ότι υφίσταται σύγκρουση μεταξύ της επιστήμης και της Εκκλησίας. Άλλοι πιστεύουν ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναντίον Της τα ουδέτερα πορίσματα της επιστήμης και άλλοι προσπαθούν να την «υπερασπιστούν» ενώ είναι ξεκάθαρο ότι δε χρειάζεται. Ολόκληροι μύθοι και συζητήσεις στήθηκαν γύρω από το θέμα. Προσπάθησαν να αντλήσουν βέλη από τα επιτεύγματα της πρώτης για να χτυπήσουν την δεύτερη. Στην περίπτωση αυτή τα μέλη της Εκκλησίας αμύνονται εναντίον της κατάχρησης και κατά των ψευδών ή «τραβηγμένων» επιχειρημάτων, που δεν έχουν σχέση με την πραγματική επιστήμη. Έτσι οι αντίπαλοι απέτυχαν να ορίσουν τον ρόλο που διαδραματίζει πραγματικά η επιστήμη και παρεννόησαν τον σκοπό της Εκκλησίας.

Ο ρόλος της Εκκλησίας στην προκειμένη περίπτωση είναι να καλέσει τα μέλη της να δοξάσουν τον Θεό ελπίζοντας στην ορθή και ωφέλιμη χρήση των νέων γνώσεων. Άλλωστε ο Τριαδικός Θεός των Χριστιανών είναι απολύτως υπερβατικός, έξω από την κτίση, την οποία δημιούργησε τελείως ελεύθερα και εξαιτίας της αγάπης του. Ο μόνος τρόπος επικοινωνίας μαζί του είναι η μετοχή στις ενέργειες του που εκδηλώνονται στην κτίση. Η θεολογία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας έχει εξηγήσει επαρκώς τον τρόπο, τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά, αφού ο ησυχαστικός τρόπος ύπαρξης των ανθρώπων και η κοινωνία με το Θεό (τον απρόσιτο στην ουσία και μεθεκτό στις ενέργειες) είναι ο κύριος σκοπός της ύπαρξης. Η εκκλησιοποίηση και η δοξολογική αναφορά της κτίσης στον Δημιουργό Θεό.

«Σώμα Χριστού» είναι ο Παύλειος χαρακτηρισμός για την Εκκλησία. Στα πλαίσια Της ενοποιείται η ανθρώπινη φύση και κοινωνεί με την θεϊκή μέσα από τον μοναδικό πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Είναι ο τρόπος για να γνωρίσουν πραγματικά οι άνθρωποι το Θεό, να λάβουν το Σώμα Του και να γίνουν Σώμα Του. Έτσι θα καταλάβουν την αληθινή φύση των όντων και  μαζί με την γνώση για τα πράγματα που αποκτάται εμπειρικά θα έχουν και την εμπειρία του Θεού. Η διπλή μεθοδολογία για την γνώση του κόσμου και του Θεού είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα της Πατερικής Θεολογίας, της τροφοδότρας και αξεπέραστης (καθότι εμπειρικής) μεθόδου γνώσης του Άκτιστου Θεού μέσω των ενεργειών του.

Σε αυτό το Σώμα του Χριστού καλούνται όλοι οι άνθρωποι, όχι μόνο κάποιοι μυημένοι, να γίνουν μέτοχοι και μέλη ζωντανά. Όλοι έχουν την θέση τους και την χρησιμότητα τους. Είναι αλαζονικό και ανεπίτρεπτο να εξαντλούμε την ενεργητικότητα σε διαμάχες και αλληλοαποκλεισμούς. Η συνεργασία και η προσπάθεια αλληλοκατανόησης καθώς και η γνώση κάθε μέλους (και των επιστημόνων) οδηγούν στην ολοκλήρωση και στην ανάπτυξη του Σώματος.  Έχοντας το Σώμα, αναζητήσαμε το σωματίδιο. Κατακτώντας σταδιακά την γνώση του, ας φροντίσουμε για την ανακάλυψη του νοήματος και της ανάγκης να υπάρχουμε ως Σώμα Χριστού, ως Εκκλησία.

Νέα

Αυτός το πεδίο είναι κενό.

Νέα

Αυτός το πεδίο είναι κενό.

Άρθρα

2007-03-28 12:07
Τον τελευταίο καιρό παρατηρούμε ορισμένες κινήσεις και ενέργειες που πιθανόν δεν συνδέονται μεταξύ τους, αλλά κάποιος θα μπορούσε να βρει κοινά στοιχεία και στόχους. Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι ισχύουν απολύτως ή ότι είναι αντικειμενικά όσα θα αποπειραθώ να προσεγγίσω, όμως πιστεύω ότι θα προσφέρω...
2006-12-31 20:28
            Μέσα στη χορεία των Αγίων της Εκκλησίας εξέχουσα θέση κατέχουν οι Νεομάρτυρες. Πρόκειται για τους Χριστιανούς που έδωσαν τη ζωή τους για την πίστη του Χριστού κατά τα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Μεταξύ τους συγκαταλέγεται η αγία Ελένη από την πόλη Σινώπη του...
2006-04-20 13:57
Κάθε χρόνο (τυχαίως άραγε;) κατά την περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής, λίγο πριν το Πάσχα δημιουργούνται γεγονότα προκειμένου να ταράξουν τους πιστούς και να κλονίσουν την Εκκλησία. Βεβαίως ματαιοπονούν όσοι ελπίζουν τα παραπάνω, αλλά εμείς πρέπει να δίνουμε «απολογία παντί τω αιτούντι» κατά το...
2006-01-05 17:15
«Σήμερον ἡ πλάνη κατήργηται, καί ὀδόν σωτηρίας ἐργάζεται ἡ τοῦ Δεσπότου ἐπέλευσις» (ευχή Μ. Αγιασμού) Με αφορμή τη δράση διαφόρων τσαρλατάνων, οι οποίοι εκμεταλλεύονται τη σύγχυση και την άγνοια του λαού στρέφοντας τον σε ξένες ατραπούς προσπαθώντας να προσφέρουν διέξοδο στις πνευματικές των...
2005-12-30 13:24
Μέσα στην περίοδο των εορτών που έρχονται, για τους Χριστιανούς ιδιαίτερη θέση έχουν τα Χριστούγεννα. Έτσι ενώ όλοι οι λαοί της γης σχεδόν (ακόμη και αυτοί που δεν πιστεύουν στο Χριστό ή που έχουν άλλα ημερολόγια) γιορτάζουν την έλευση του Νέου Έτους και τα Χριστούγεννα ως εμπορική γιορτή, οι...
2005-12-02 19:41
  Η εορτή των ενόπλων Δυνάμεων μεταφέρθηκε τα τελευταία χρόνια την 21ην Νοεμβρίου κάθε έτους από την 15ην Αυγούστου. Από την Θεομητορική γιορτή της Κοιμήσεως τοποθετήθηκε στα Εισόδια. Δεν άλλαξαν πολλά, παρέμεινε η σύνδεση μίας των εορτών της Υπερμάχου Στρατηγού με τις εθνικές εορτές και...
2005-11-11 18:33
  Ο τίτλος του άρθρου προέρχεται από το κατά Ματθαίον ευαγγέλιο: «Ιδού εγώ αποστέλλω υμάς ως πρόβατα εν μέσω λύκων» (Μτθ. ι΄, 16). Είναι λόγια του Κυρίου προς τους μαθητές του, σας στέλνω ως πρόβατα μεταξύ των λύκων. Η προσθήκη του επιθέτου «γκρίζων», όπως εύκολα γίνεται κατανοητό έχει αφορμή...
2005-07-08 18:28
  Ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός έθεσε την αγάπη υπεράνω όλων των άλλων αρετών, οι οποίες όμως πρέπει να καλλιεργούνται παράλληλα. Μάλιστα έδωσε και ένα μέτρο γι’ αυτήν την αρετή, έδειξε ότι είναι τόσο πλατιά που περικλείει και την αυτοθυσία. Τα λόγια Του είναι χαρακτηριστικά στο κατά Ιωάννην...
<< 1 | 2 | 3 | 4

Επαφή

θεολογικά πειράματα samourakisg@yahoo.gr